• Start
  • Om Gunilla
    • Vision, mission, värderingar, bidrag, mål
    • Min människosyn
    • Artiklar om och av Gunilla
    • Gunillas CV
    • Coachutbildningar och certifieringar
    • Gunilla och Biodanza
    • Gunilla och coaching
  • Erbjudande
    • Återupptäck livets glädje genom Biodanza!
    • MER, Myofascial Energetic Release
    • Coachning
    • Gruppcoachning
    • Jobbcoachning
    • Personlighetskartläggning
    • Kommunikation
    • Workshops
    • Öppet forum
  • Feedback
    • Coachning
    • Jobbcoachning
    • Gruppcoachning
    • Utbildning
    • Workshops
  • Blogg
  • Mina uppdrag
  • In English
    • Feedback in English
  • Kontakt

Hjärnförändrande läkemedel

april 07, 2020
by Gunilla Janmark
0 Comment

Jag har gått en utbildning på nätet som heter Together Old and Young (TOY) och handlar om intergenerationslärande, lärande mellan unga och äldre vuxna. TOY är en global rörelse som främjar ömsesidigt lärande mellan barn och äldre vuxna.

Lärndet kan ses som ett kraftfullt hjärnförändrande läkemedel som skapar nya hjärnceller. Är det inte fantastiskt?

I en av texterna beskrivs lärandet som ”Ett kraftfullt hjärnförändrande läkemedel som skapar nya hjärnceller”. Jag tappar nästan andan och läser en gång till.  Hjärnförändrande läkemedel, det är genialiskt.

Hjärnförändrande läkemedel som skapar nya hjärnceller. Det låter som en guldgruva – och då tänker jag inte ekonomiskt, utan på vinsterna för individen, för gruppen och för samhället. Lärande är fantastiskt.

Min övertygelse är att alla människor – och framförallt barn – har en naturlig drivkraft för lärande. Den benämns på olika sätt: nyfikenhet, intresse, öppenhet, experimentlusta, att inte ge upp, se nya möjligheter, ja det finns en uppsjö av benämningar. Och det känns stimulerande att närma sig lärandet utifrån detta perspektiv. Samtidigt är det sorgligt att skolan i stor utsträckning missar att stimulera och bevara denna naturliga förmåga hos barnen.

Jag minns med smärta hur min vetgiriga sjuåring kom hem och för tredje gången under höstterminen i första klass sa att skolan var långtråkig. Hur kunde skolan misslyckas med denna finurliga själ? Och jag var på väg att bli tokig – hur skulle jag stå ut om han kände så redan vid första terminen. Han skulle gå i skolan i 12 år.

Jag tror att skolan behöver förstå att lärande sker genom livserfarenhet och när eleverna är aktiva i sitt egna lärande. Jag tror inte heller att det ålderssegregerade utbildningssystemet egentligen är ett bra sätt att lära. Kunskap hämtas mycket lättare in från interaktion och spegling i åldersblandade grupper och då kanske grupperna ska spänna över generationsgränserna också.  Jag tror också att vi skulle satsa på att involvera fler sinnen i lärandet. Syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Ju fler sinnen som stimuleras, desto lättare går lärandet. Vi behöver involvera hela kroppen – ett holistiskt lärande. Endast då kan skolan bli ett hjärnförändrande läkemedel. Och tänk vilken fantastisk skola vi kan skapa då.

 

 

 

Om Gunilla
Den röda tråden i mitt liv handlar om kommunikation och en önskan om att förstå vad som driver människor och hur vi kan uppskatta och glädjas mer i det liv vi lever.
Dela socialt
  • google-share

Lämna ett meddelande Avbryt svar

*
*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Nyhetsbrev








    Fel: Kontaktformulär hittades inte.

    Gunilla Janmark Veldhuis, 018-350 777 eller 0739-469 529
    © Gunilla Janmark Veldhuis