-Respekt, sa jag till brorsbarnet som närmade sig hängmattan med en stor sopkvast som tillhygge. Hans syster hade tagit platsen som han starkt längtade efter att få i besittning. Han replikerade snabbt:
-Vad betyder det?, replikerade 5-åringen med sin naturliga nyfikenhet.
Respekt är ett av mina favoritord när jag jobbar i skolan. Jag ber barnen visa respekt för varandra, för skolans saker, för sig själva och för mig. Jag reflekterar sällan över att de kanske inte förstår vad jag menar och här stod jag nu och skulle snabbt försöka förklara vad respekt innebär. Jag misslyckades, tror jag.
Några dagar har passerat och jag har funderat. Hur förklarar jag respekt? Jag tror att det delvis handlar om att försöka förstå vad en annan människa känner. Ok, jag fuskar och googlar och finner att respekt handlar om att förstå en annan människas synsätt. I det att jag förstår andra, följer att jag också väljer att acceptera hur de ser på saker och ting. Så respekt handlar om att omfamna olika synvinklar.
När jag tillämpar Nonviolent communication, i exempelvis skolsammanhang, är respekt ett behov som ofta kommer upp. Respekt och förståelse. Förståelsen är viktig och ett behov i sig själv. Många vill att andra ska förstå dem OCH respektera deras sätt att se på livet, deras uttryck och sätt att vara.
Att få en femåring, som just funnit ett bra tillhygge – en sopkvast – att använda för att störa sin storasyster som ligger i hängmattan han vill ha, att förstå ordet respekt är inte enkelt. Men han stannade upp. Han valde att inte attackera denna gång. Ju tidigare vi lär barn att respektera andra desto bättre. Kan vi förmedla betydelsen av respekt och förståelse har vi kommit långt.